Hovet gör rätt – igen

Kommer ni ihåg hur vi hånade hovet när de gjorde sitt första trevande försök ut på Youtube? Det var med förlovningen mellan Victoria  och Daniel och hela kungafamiljen tycktes gömma sig bakom ett väldigt högt bord på slottet. Det gick till och med rykten om att det var prins Carl-Philip som stod för filmandet. Så var det så klart inte. Men trots alla taffligheter var det ett första, smart steg ut på nätet. Och en insikt om att de själva kunde ha kontroll över hur de når ut till medborgarna. Att hovet inte alltid måste filtreras genom media.
I morse avslöjade både Expressen och Aftonbladet i sina printupplagor att prinsessan Madeleine har förlovat sig med amerikanen Christopher O’Neill. Hovet bekräftade strax efter nio. Först genom att låta drottning Silvia prata med pressen, men sedan genom sin egen sajt.
Och det är här hovet gör rätt. Igen. För efter det trevande youtubeförsöket har hovet skaffat sig digital kompetens. Man har skaffat ett Vimeokonto där man själv publicerat filmer på Victorias ankgång inför Estelles ankomst. Ett Facebook-konto där man var först att publicera bilderna på prinsessan Estelle. Och en hemsida där man, efter kritiken mot Madeleines frånvaro från Sverige, publicerade en intervju med densamme.
Allt det här har man uppenbarligen både lärt sig av och sett nyttan i. För idag slår man på alla trummor man har. På hovets hemsida publiceras massor av bilder för allmänheten. Här bäddas det in en Vimeo-film och publiceras en intervju. På Facebooksidan drar man upp en stor bild på förlovningen.

Man kan möjligtvis ifrågasätta kvaliteten. Det kanske är smaksak med själva bilderna. Svartvitt och… well, tacky. Och ett och annat ord saknas i själva text-intervjun på hovets hemsida. Men videon? Den som var lite pinsam när kronprinsessans förlovning skulle annonseras? Jovars, den snuddar nog på pinsam nu igen. Det är stelt att stå framför kameran och pliktskyldigt berätta om en förlovning. Och visst är det lite märkligt att man valde att inte göra en ny inspelning när Madde glömmer vilken månad det var Chris friade. Och ännu mer: det sista ”tihi” är nog en direkt klassiker. Men jag tänker att det inte spelar så stor roll? De ser kära ut och framförallt: De har själva kontroll över publiceringen.


Just kontrollen över publiceringen är sannolikt hela skälet till hovets digitala strategi. När jag jobbade på kvällstidning och ringde hovet om att sajten gått ner ryckte presschefen på axlarna. Då sa hon ”Vi kommunicerar via TT och det är så vi når allmänheten”, som svar på min fråga om inte hemsidan var ett viktigt sätt att nå allmänheten.
Den strategin har man uppenbarligen ändrat. Och jag välkomnar den, även om det såklart kommer med en del
uppenbara problem.
(bonus: i dagarna kommer det göras massor av hovjournalistik. Det i sig kan vara underhållande. Ni minns vår sammanställning av ”the best of Estellejournalistiken”?)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

4 kommentarerFlest rösterSenasteÄldst

  1. Magnus says:

    Det finns två sätt att göra rätt. Det ena handlar om det du beskriver, att ”följa boken” hur man hanterar sociala medier. Så långt rätt. Det som de däremot gör fel är att de inte klarar att hålla kvalitet. Om det du producerar inte representerar det du vill stå för blir det dissonans och då spelar det ingen roll att de gör som varje social-media-strateg berättar att de ska.
    När det blir dåligt kan det aldrig vara ”helt rätt”.